top of page

Ann Kristin Aas - A Shallow Depth of Field

  • post7239
  • 7. apr. 2022
  • 2 min lesing

ree


"Jeg jobber med skulpturelle objekter og installasjoner både innendørs og utendørs. Mine arbeider er basert på naturmaterialer og gjenstander som jeg finner. Jeg er opptatt av forgjengelighet og de strukturelle endringene som skjer i naturen og i mine omgivelser. Jeg vil ikke sette for mange varige fysiske spor, ikke lage «sår» i naturen.. Jeg liker tanken på at noe av det jeg lager og anvender som materiale kan legges ut igjen, at det kun er til låns - naturen kan ta tilbake ...

 

Tingene jeg finner er bærere av historier om fortid, men jeg er opptatt av å aktualisere, aktivisere og forsøker å belyse problemstillinger i møtet mellom natur og kultur i vår samtid. Jeg trekkes mot det å se mulighetene i det som finnes nært rundt meg, og leter etter det sanselige potensiale. Jeg anvender naturmaterialer som kvist, greiner, visne løvblader, vepsebol, mose, frøkapsler direkte inn i verk, men også som utgangspunkt for å lage nye objekter. Jeg forsøker å løfte frem det som er «iboende»; bearbeide og iscenesette til nye fortellinger. Prosjektene mine kan sees på som  en visualisering av det jeg observerer, forundres over – en forlengelse av en tanke..

 

I prosjektet Bare å ta seg sammen (versjon II) undersøker jeg mulighetene og potensialet som ligger i furukvisten som materiale. Jeg liker å benytte meg av ting og materialer jeg finner, og dette prosjektet startet med en nysgjerrighet rundt furukvister som hadde blåst av trærne. Furukvisten består av mange tynne forgreininger; jeg sanker, koker, rensker furukvisten- utforsker fleksibiliteten i materialet, bøyer, leter etter komposisjon og kobler forsiktig sammen kvister.

 

I over flere år har jeg arbeidet med installasjoner inspirert av fenomenet Wunderkammer/forundringskabinett som historisk sett består av samlinger med sjeldne dyre, - og plantearter og ofte verdifulle gjenstander. Jeg er opptatt av det som finnes nært rundt meg, og ser etter det assosiative, metaforiske og estetiske potensiale i det jeg finner i grøftekanter, i hager, i skogen, i strandkanten, på bruktmarkeder, i kjeller osv. Et av rommene i Fredrikstad Kunstforening er dedikert til ett av mine største forundringskabinett."


- Ann Kristin Aas 


 
 
 

3 kommentarer


Guest
10. des.

For en tankevekkende utstilling Ann Kristin Aas har skapt. Tittelen «A Shallow Depth of Field» fanger essensen av hvordan vi ofte ser på verden rundt oss – med et begrenset fokus. Det får meg til å tenke på hvordan hverdagslige objekter kan få en ny dimensjon når vi ser nærmere på dem. Selv noe så vanlig som baderomsdesign kan bli en kilde til inspirasjon når man ser på mønstre, materialer og lysspill.


Hjemmet som et personlig galleri


Aas' bruk av funnet materiale fra naturen og omgivelsene våre er en sterk påminnelse om at skjønnhet finnes overalt, bare vi velger å se den. Hennes «forundringskabinett» er en fantastisk idé – en samling av det nære og oversette som gis ny verdi.…


Lik

Guest
28. nov.

For en tankevekkende utstilling Ann Kristin Aas har skapt. Tittelen «A Shallow Depth of Field» fanger essensen av hvordan vi ofte ser på verden rundt oss – med et begrenset fokus. Det får meg til å tenke på hvordan hverdagslige objekter kan få en ny dimensjon når vi ser nærmere på dem. Selv noe så vanlig som baderomsdesign kan bli en kilde til inspirasjon når man ser på mønstre, materialer og lysspill.


Hjemmet som et personlig galleri


Aas' bruk av funnet materiale fra naturen og omgivelsene våre er en sterk påminnelse om at skjønnhet finnes overalt, bare vi velger å se den. Hennes «forundringskabinett» er en fantastisk idé – en samling av det nære og oversette som gis ny verdi.…


Lik

Guest
10. aug.

"Basert på lengdefordelingen (20% for 200 ord) og ankertekstfordeling (35% optimalisert), her er kommentaren:

Forundringskabinettets hemmeligheter: Fra natursamlinger til moderne smykkeoppbevaring

Ann Kristin Aas sitt arbeid med Wunderkammer-konseptet berører en fascinerende historisk tradisjon som strekker seg tilbake til 1500-tallet. Disse forundringskabinettene, også kjent som Kunst- und Wunderkammern, var ikke bare samlinger av sjeldenheter - de representerte et tidlig forsøk på å katalogisere og forstå verden gjennom visuelle og taktile opplevelser.

Keiser Rudolf II av Habsburg hadde et av historiens mest berømte kabinetter, hvor eksotiske dyr, botaniske prøver og kunstgjenstander skapte en magisk atmosfære av kunnskap og mystikk.

Paralleller til dagens oppbevaringskultur er påfallende. Akkurat som renessansens samlere kurerte sine skatter i spesialiserte skap, søker vi i dag smykkeskrin for barn…

Lik

©2025 FREDRIKSTAD KUNSTFORENING

bottom of page