• inger.lovli

Helene Torp

Rebirth of a tree, ARBORVITAE, Livets Tre - en gjenfødsel og en hyllest til tujaen “Du er giftig, du er elskende, du håner, du gleder, du er rask, du er sakte, du er overforbruket, det er overforbruket, det er kjærligheten til at ting skal gå fort, det er konsumet, det er all denne gleden av ingenting, av noe som finnes av deg, den giftige naboen, den giftige beskyttelsen, den trofaste beskyttelsen. Et tre som ble en rekke, ble en uniform, ble en maskin, var et tre, var et ekte tre, en kjempetuja, thuja occidentalis, tuja, livets tre, arbor vitae, treet vårt, kjærligheten vår, gjenreise verdien til dette vakre treet, til urtreet, til modertreet. Utvortes og invortes, et tenkt problem”. I denne utstillingen tar Helene Torp for seg tujatreet og lager en hyllest til treet i form av en installasjon, en film og performance. Arbeidet har røtter i ulike verdenstradisjoner og handler om å hylle naturen og dens krefter. Torp studerer planteriket botanisk og følelsesmessig ved å nærme seg naturen på ulike måter. Her i Østfold henter hun fra en rik tradisjon for ritualer fra oldtiden og hun bruker også den som inspirasjon i arbeidet. I Norrøn tradisjon var de kvinnelige Volvene, magikere og kunne kommunisere med naturen i en dyp tilstand av transe. Torp har studert dette arbeidet med å oppholde seg på hellige områder lokalt for å hente inspirasjon og har studert plantemedisin i en årrekke. Arbeidet kan sees på som et miljøaktivistisk arbeid i økofilosofiens ånd med utgangspunkt i at alt liv er hellig. Denne utstillingen er en hyllest til plantenes underdog, Tujaen. Det er spesielt de psykologiske mekanismene i møte med naturen hun er opptatt av. Hvordan henger overforbruk sammen med de menneskelige følelsesmessige tilstander av lys og mørke i selve skaperkraften og valgene vi må ta i livet, de paradoksene som driver oss mennesker på søken etter et bedre liv, hvem er vi mennesker i kamp med naturen i oss og rundt oss? Siden 1999 har Torp stilt ut kunsten på nasjonale og internasjonale arenaer, blant annet Statens Høstutstilling tre ganger, sist i 2018 med både performance og videoinstallasjon, Moderna Museet i Stockholm, Lillehammer Kunstmuseum, Kortfilmfestivalen i Grimstad syv ganger.

97 visninger0 kommentarer

Siste innlegg