• Forfatterens bildeHanne Margaretha Biedilæ

"Grafikk og animasjon" Herbert Eugen Wiegand

Vi gleder oss til å kunne presentere en utstilling av Herbert Eugen Wiegand

Velkommen til vernissage lørdag 2.mars kl.13.00. Utstillingen er åpen klokken 12.00 til 16.00 i utstillingsperioden 2.-17. mars.

Kunstnerskapet hans er preget av en interesse for hverdagens helter, med deres potensiale dramatikk, tragisk eller komisk.

Arbeidsmåten tydeliggjør en usedvanlig stor interesse  for videreutvikling av grafikk. Herbert lager  skulpturale arbeider, animasjoner som bygger på grafikk og mange forskjellige varianter av monotypi.

Wiegand er kjent for å eksperimentere med format, materialer og kontekst. Motivene er en del av hverdagen, rester etter livet vårt. Med en meget upretensiøs tilgang, resirkulerer og re-artikulerer  han samfunnet og transformerer kjedsommeligheten til verk med stor sensuell bredde.

Han lever og arbeider i Berlin og på Harøy. Han har jobbet som professor ved Kunstakademiet i Bergen siden 2011.

Herbert har en utstrakt utstillingsvirksomhet i Norge og i utlandet.

Ålesund kunstforening, Stavanger kunstforening, Bodø kunstforening, LMN Oslo, Haugesund Kunstmuseum, Kunstpalast Dusseldorf,mm.

Wiegand har utgitt et titalls kataloger, er representert i en rekke offentlige samlinger som Kunturrådet, Samlung Deutsche Bank, Berlinische Garie, Museum Weserburg Bremen, Kunstmuseum Reitlingen. Og har realisert offenlige utsmykkninger.

Fredrikstad kunstforening er glade for å kunne vise animasjonsfilmer og grafikk.

Velkommen til en spennende oppsetting i forskjellige dimensjoner.

70 visninger1 kommentar

Siste innlegg