Konstruktivismens klarhet – Herman Hebler i dialog med tre herrer
- post7239
- 27. sep.
- 5 min lesing
Som del av Fredrikstad Kunstforenings 150-årsjubileum inviterer vi til en helt spesiell utstilling i Overlyssalen på Fredrikstad bibliotek, 12.–26. oktober. Utstillingen hedrer byens store konstruktivist Herman Hebler (1911–2007), og setter ham i dialog med tre kunstnere som alle spilte en viktig rolle i Fredrikstad Kunstforening gjennom en årrekke: Jan Svensen, Odd Skullerud og Ole Jakob Ihlebæk.
Herman Hebler – kompromissløs pioner
Fredrikstad-kunstneren Herman Hebler (1911–2007) levde et liv i kunstens tjeneste – men prisen var høy. Hans kompromissløse konstruktivistiske stil gikk nesten på livet løs på slutten av 1960-tallet. Han solgte dårlig, inntektene var minimale, og i perioder måtte han gå innom jernbanestasjonen for å få igjen varmen, fordi han ikke hadde råd til å fyre i atelieret om vinteren.

Likevel nektet Hebler å gi opp. Han rendyrket de strenge formene, strippet bildene for alt unødvendig og søkte hele tiden etter klarhet og enkelhet. Han sa selv: "Nå har jeg kommet til det punktet jeg alltid har ønsket meg – det helt enkle." Han hadde en intens motstand mot unødvendig luksus.
Da Herman Hebler begynte å jobbe med silketrykk rundt 1960, var det nesten ingen i Norge som brukte denne teknikken i billedkunsten. Silketrykk hadde lenge vært en metode for å lage plakater og reklame, men ikke for å skape kunstverk. Hebler ble derfor en pioner – en som åpnet en ny vei.

Han bygde opp sitt eget grafiske verksted i Fredrikstad, der han trykket de fleste av sine bilder. Han lærte seg teknikken selv og fant opp løsninger for å få fargene helt rene, flatene helt klare og formene presise. Med dette verkstedet ble Fredrikstad et sentrum for grafikk i Norge, og mange yngre kunstnere ble inspirert av ham.
Han ble mer anerkjent i utlandet enn i Norge. På 1950- og 60-tallet deltok han på grafikkmønstringer i USA og på biennaler i Europa, og i 1972 tok han initiativ til å starte Den norske internasjonale grafikkbiennalen i Fredrikstad. Med det satte han både byen og landet på kartet i den internasjonale grafikkverdenen.
Da Herman Hebler i 1972 tok initiativ til å etablere Den norske internasjonale grafikkbiennalen, var det gjennom Fredrikstad Kunstforening han fant det nødvendige fundamentet. Foreningen ble den organisatoriske og praktiske rammen rundt prosjektet, mens Hebler selv stod for de internasjonale kontaktene og det kunstfaglige innholdet. Samspillet mellom kunstnerens visjon og foreningens lange tradisjon gjorde at Fredrikstad på kort tid ble et møtested for grafikere fra hele verden.
Fakta: Grafikkbiennalen i Fredrikstad ble etablert av Herman Hebler i 1972 under navnet Den Norske Internasjonale Grafikkbiennale.
Den ble arrangert som biennale (hvert andre år) fra 1972 til 1989.
Fra 1990 ble den omgjort til triennale (hvert tredje år), og fikk navnet Den Norske Internasjonale Grafikktriennale.
Den siste gangen den ble arrangert i Fredrikstad var i 2010.
Totalt strakte biennalen/triennalen seg altså over nesten 40 år (1972–2010)
Hebler var utdannet i Essen (1937–39) og senere ved Bjarne Engebrets malerskole i Oslo (1947–48). Han holdt sin første separatutstilling i 1958, 47 år gammel. Fra 1960-tallet og fremover ble han en av pionerene innen serigrafi i Norge. Hans formspråk kjennetegnes av geometriske figurer – kvadrater, trekanter, trapeser – satt sammen i rytmiske serier der små forskyvninger og fargeendringer skaper helt nye opplevelser.
Han var også opptatt av kinesisk filosofi og meditasjon, og fant i Fredrikstad en ro som var avgjørende for kunstnerskapet hans. Denne roen og harmonien kan vi gjenfinne i verkene: i balansen, i repetisjonene, i stillheten mellom formene.

Han arbeidet med enkle, geometriske former – kvadrater, trekanter og trapeser – som ble satt i systematiske serier. Gjennom små forskyvninger, nøyaktige proporsjoner og et rytmisk spill mellom flater og farger skapte han en dynamisk balanse som både er streng og poetisk. Komposisjonene hans er arkitektonisk oppbygde, men samtidig åpne for kontemplasjon – et møtepunkt mellom matematisk presisjon og kunstnerisk følsomhet.
Hebler døde i 2007, 95 år gammel, som en av Norges siste store avantgarde-kunstnere. I dag regnes han som en av de viktigste representantene for geometrisk abstraksjon og konstruktivisme i Norge. Han er representert i Nasjonalmuseet og i en rekke internasjonale samlinger.
Svensen, Skullerud og Ihlebæk – viktige kunstnere for dannelsen av Fredrikstad kunstforenings kunstneriske profil.
Sammen med Hebler viser vi arbeider av tre kunstnere som på ulikt vis har hatt stor betydning for Fredrikstad Kunstforening gjennom mange år:
Jan Svensen (1941–2018) Maler og grafiker fra Fredrikstad. Hans billedspråk skaper en egenartet og innadvendt verden, med fragmenterte landskap, mønstre og symboler som ofte bærer preg av fabulerende undring. Hunden er et tilbakevendende motiv, inspirert av hans reiser i Mellom-Amerika, og fungerer som refleksjon over menneskets skjebne og sårbarhet. Svensen vekslet mellom maleri og grafikk, der teknikkene beriket hverandre. Han hadde en omfattende internasjonal utstillingsvirksomhet.
Odd Skullerud (1943–2023) Maler fra Kragerø, utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Skullerud flyttet senere til Onsøy, hvor han bodde og arbeidet store deler av sitt liv. Landskapet var hans sentrale motiv – skoger, jordbrukslandskap og Oslofjordens myke kystlinjer. Gjennom lys, sikker koloritt og abstraherte former skapte han en intensitet i det tilsynelatende beskjedne. Inspirert av Cézanne utforsket han fargenes samklang og formenes spill, og gav naturen et poetisk, universelt uttrykk.
Ole Jakob Ihlebæk (f. 1948)Billedkunstner fra Kråkerøy, arbeider med maleri, grafikk og skulptur. I sine landskap, stilleben og interiører forenkler han formene til fargeflater i et poetisk, stillferdig språk – veksling mellom det myke og det dypstemte. Skulpturene, særlig barneportretter i terrakotta og bronse, har samme enkle, vare uttrykk. Utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1971–73) og Statens Kunstakademi (1973–78).
Mens Hebler representerer pioneren og avantgarden, representerer Svensen, Skullerud og Ihlebæk en generasjon som har vært avgjørende for foreningens utvikling og kontinuitet.

Skaperverksted for barn og unge
I anledning jubileet ønsker vi å videreføre Heblers arv til en ny generasjon. Derfor tilbyr vi et eget formidlingsprosjekt for barn og unge, støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Her vil barna få møte kunsten gjennom formidling og skapende arbeid.
Etter en omvisning i utstillingen får deltakerne prøve seg på grafiske teknikker som sjablongtrykk, monotypi og kollasj – inspirert av Heblers geometriske komposisjoner. Verkstedene er gratis og åpne for i alderen 5-14 år.
Tidspunkter:
Lørdag 18. oktober kl. 13.00 (5–10 år) og kl. 15.00 (10–14 år)
Søndag 19. oktober kl. 13.00 (5–10 år) og kl. 15.00 (10–14 år)
Lørdag 25. oktober kl. 13.00 (5–10 år) og kl. 15.00 (10–14 år)
Søndag 26. oktober kl. 13.00 (5–10 år) og kl. 15.00 (10–14 år)

En utstilling som knytter sammen generasjoner
Vi ønsker at denne utstillingen skal hedre Herman Hebler, som ga byen en plass i det internasjonale grafikkmiljøet, og samtidig løfte frem tre kunstnere som i en årrekke bidro i foreningen.
Velkommen til Overlyssalen 12.–26. oktober. Åpning søndag 12. oktober kl. 13.00
Musikk av Anniken Paulsen, åpningstaler og forfriskninger
Opplev Herman Heblers kompromissløse klarhet, og møt Svensen, Skullerud og Ihlebæk – tre kunstnere som har satt sitt preg på Fredrikstad Kunstforening.
Kommentarer